Autour des modèles techniques du vivant, cette étude propose un regard historique et conceptuel sur la notion d’automate : en suivant le destin des distinctions étendue/pensée et naturel/artificiel, elle montre comment vivant et machine sont pris successivement pour modèles l’un de l’autre. – Introduction; – Descartes ou «le système des automates»; – Les automates de Jacques Vaucanson; – Le mécanisme informationnel de la cybernétique.
Automata, these machines mimicking the spontaneity of life, render problematic the relationship between art and nature. The Cartesian thesis of the animal-machine gives them a status grounded in the identity of art and nature laws. The creations of Vaucanson illustrate the idea of a wholly mechanical representation of the living organism. Cybernetics renews this tradition with a description of automata in terms of information. This authorizes an inversion of the relationship between nature and artefacts, natural automata being used as models for designing artificial automata.
Autour des modèles techniques du vivant, cette étude propose un regard historique et conceptuel sur la notion d’automate : en suivant le destin des distinctions étendue/pensée et naturel/artificiel, elle montre comment vivant et machine sont pris successivement pour modèles l’un de l’autre. – Introduction; – Descartes ou «le système des automates»; – Les automates de Jacques Vaucanson; – Le mécanisme informationnel de la cybernétique.
Automata, these machines mimicking the spontaneity of life, render problematic the relationship between art and nature. The Cartesian thesis of the animal-machine gives them a status grounded in the identity of art and nature laws. The creations of Vaucanson illustrate the idea of a wholly mechanical representation of the living organism. Cybernetics renews this tradition with a description of automata in terms of information. This authorizes an inversion of the relationship between nature and artefacts, natural automata being used as models for designing artificial automata.