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Monographie


Dictionnaire / Encyclopédie


Collectif


Article


Revue / Périodique


Thèse

3. Possibilités manipulatoires de la sphère

      3.1. Vous pouvez la faire tourner dans tous les sens

      3.2. Vous pouvez la zoomer et la dézoomer

      3.3. Vous pouvez cliquer sur les mots-clés qu'elle présente





Nuage de mots-clés associé à : Connaissance scientifique
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    NOTICES

    Liste des références bibliographiques indexées

    Dictionnaire-Encyclopédie

    Le Tout et les parties dans les systèmes naturels : écologie, biologie, médecine, astronomie, physique et chimie

    Sous la direction de Thierry MARTIN
    Éditeur : Vuibert - 2007


    Collectif

    Scientific Knowledge and Common Knowledge

    Sous la direction de Dariusz LUKASIEWICZ, Roger POUIVET
    Éditeur : Epigram Publishing House - 2009


    Monographie

    Thematic Origins of Scientific Thought

    Gerald James HOLTON
    Éditeur : Harvard University Press - 1973


    Monographie

    Conjectures and refutations. The growth of scientific knowledge. (Essays and lectures)

    Karl Raimund POPPER
    Éditeur : Routledge and Kegan Paul - 1963


    Article

    Science et culture

    Gilles-Gaston GRANGER, Maurice CLAVELIN

    Sous la direction de Pierre JACOB
    Dans L’Âge de la science. Lectures philosophiques - 1989


    Article

    Popper's Communitarianism

    Jeff KOCHAN

    Sous la direction de Zuzana PARUSNIKOVÀ, Robert Sonné COHEN
    Dans Rethinking Popper - 2009


    Article

    Epistemic Circles, Common Sense, and Epistemic Virtues

    Roger POUIVET

    Sous la direction de Dariusz LUKASIEWICZ, Roger POUIVET
    Dans Scientific Knowledge and Common Knowledge - 2009


    Article

    Common knowledge and scientific knowledge : difference and interdependence

    Renata ZIEMINSKA

    Sous la direction de Dariusz LUKASIEWICZ, Roger POUIVET
    Dans Scientific Knowledge and Common Knowledge - 2009


    Monographie

    Pour une éthique de la connaissance : Textes choisis et présentés par Bernardino Fantini

    Jacques MONOD
    Sous la direction de Bernardino FANTINI
    Éditeur : La Découverte - 1988


    Monographie

    An enquiry concerning the principles of natural knowledge

    Alfred North WHITEHEAD
    Éditeur : Cambridge University Press - 1919


    DICTIONNAIRE-ENCYCLOPÉDIE

    Le Tout et les parties dans les systèmes naturels : écologie, biologie, médecine, astronomie, physique et chimie

    • Pages : IX-241
    • Nombre de volumes : 1
    •  
    • Support : Document imprimé
    • Edition : Original
    • Ville : Paris
    •  
    • Institution : Société de philosophie des sciences (SPS)
    • ISBN : 978-2-7117-4046-8
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 04-11-2015

    Résumé :

    Français

    Le présent ouvrage est issu du 1er congrès de la Société de Philosophie des Sciences, organisé les 21 et 22 janvier 2005 à Paris, avec le soutien de l’École Normale Supérieure, de l’Institut d’Histoire et Philosophie des Sciences et des Techniques (IHPST) et de l’École doctorale de philosophie de l’Université de Paris1 – Panthéon-Sorbonne. Il ne s’agit pas ici des Actes de ce congrès, mais d’une sélection de communications choisies pour éclairer, sinon les épuiser, les questions que soulève la relation d’une totalité (système, milieu, groupe, organisme, etc.) aux éléments qui la composent (individus, organes, molécules, etc.). [Voir dépouillement des articles]. M.-M. V.

     

    Articles :

    pages 21 à 46

    L’écosystème existe-t-il ? Le tout et la partie en écologie

    BLANDIN Patrick

    pages 47 à 55

    Niveaux d’organisation : évolution, écologie et transaction

    BERGANDI Donato

    pages 57 à 64

    Évolution d’écosystèmes sans réduction à la fitness des parties

    BOUCHARD Frédéric

    pages 67 à 74

    Où s’arrête la régression fonctionnelle en biologie ?

    GAYON Jean

    pages 75 à 87

    Pourquoi ne fait-on pas de montres en caoutchouc ? Genres et limites de l’explication fonctionnelle

    HUNEMAN Philippe

    pages 89 à 97

    Unicité des fonctions et décomposition fonctionnelle

    LONGY Françoise

    pages 99 à 106

    L’immunité et l’interactionnisme biologique

    PRADEU Thomas

    pages 107 à 114

    Quelle dimension pour le vivant ?

    DROUIN Jean-Marc

    pages 115 à 121

    Les êtres vivants : des constructions en mosaïques

    CHAPOUTHIER Georges

    pages 123 à 131

    Le tout et les parties de la mémoire

    DUPONT Jean-Claude

    pages 135 à 144

    Dépistage de la trisomie 21 : hiatus entre collectivité et patients

    GOFFETTE Jérôme, FLORI Marie

    pages 145 à 154

    Holisme et réductionnisme en épidémiologie et la question de la continuité entre santé et maladie

    GIROUX Élodie

    pages 157 à 165

    Le mixte : un défi au tout comme somme des parties

    BENSAUDE-VINCENT Bernadette

    pages 167 à 174

    Comment étudier l’univers ?

    LEPELTIER Thomas

    pages 175 à 182

    Réalisme du tout et des parties ? Le cas des modèles galactiques

    RUPHY Stéphanie

    pages 183 à 190

    De l’idéalité du tout et des parties à la réalité du mouvant

    PANERO Alain

    pages 193 à 200

    Classification des sciences et encyclopédie : Neurath et la tradition française

    BRENNER Anastasios

    pages 201 à 209

    Inductions et méta-inductions : la relation de soutien mutuel entre le tout et les parties de la science, selon Poincaré et Reichenbach

    BIENVENU Alexis

    pages 211 à 220

    Schlick et les lois de la nature : instrumentalisme ou réalisme ?

    CHAPUIS-SCHMITZ Delphine

    COLLECTIF

    Scientific Knowledge and Common Knowledge

    • Pages : 303
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    • Ville : Bydgoszcz
    •  
    • ISBN : 978-83-61231-20-2
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 08-11-2015

    Résumé :

    Anglais

    The relation between scientific knowledge and common knowledge is a relatively new philosophical problem; it emerged with the rapid development of empirical science based on mathematics and experimental methods. One of by-products of that development is scientific realism claiming that the world is such as science reveals it to us. However if the world is as science presents it, then, what is the value of common knowledge and what role does common knowledge play in human cognitive activity ? Another question is whether common knowledge precedes in any significant sense scientific knowledge, or is it merely a guide to some of our daily activities with no relation to scientific cognition ? Perhaps it is a burden which, if possible, should be discarded as it makes gain knowledge of what the world is really like difficult. Is it possible that the very question about the relation between scientific knowledge and common knowledge is for some reasons ill-formulated and has no sense whatsoever? The aim of the present book is to search for answers to those questions. M.-M. V.

     

    Articles :

    pages 15 à 24

    Epistemic Circles, Common Sense, and Epistemic Virtues

    POUIVET Roger

    pages 25 à 33

    Is there one unique set of epistemic desiderata ?

    PEPLINSKI Marek

    pages 35 à 54

    Method as a distinguishing characteristics of science

    BRONK Andrzej

    pages 55 à 62

    Does “common” mean the (almost) same in “common law” and “common sense” ?

    WOLENSKI Jan

    pages 63 à 83

    Different faces of “common sense”

    ZABIEGLIK Stefan

    pages 87 à 95

    Common sense, theory and science

    HEINZMANN Gerhard

    pages 97 à 116

    The question of common sense in the epistemology of theories and the epistemology of models

    SCHMID Anne-Françoise

    pages 117 à 126

    Common knowledge and scientific knowledge : difference and interdependence

    ZIEMINSKA Renata

    pages 129 à 138

    Between common sense and philosophical language. David Hume’s science of human nature

    GRZELINSKI Adam

    pages 139 à 146

    Common space and geometrical space in Poincaré’s philosophy

    LY Igor

    pages 147 à 154

    Vuillemin on natural language : from myth to free philosophy

    GAN-KRZYWOSZYNSKA Katarzyna

    pages 155 à 171

    Between common sense and fantology

    LUKASIEWICZ Dariusz

    pages 173 à 188

    Science and common sense in the philosophy of Bernard Lonergan (1904-1984)

    WALCZAK Monika

    pages 191 à 207

    Perceptual experience : common intuitions and scientific explanations

    CHIN-DRIAN Yannick

    pages 209 à 224

    Contextualism and the factivity of knowledge

    LIHOREAU Franck, REBUSCHI Manuel

    pages 225 à 265

    Negation and dichotomy

    SCHANG Fabien

    pages 267 à 285

    Aesthetic properties in a physical world

    RÉHAULT Sébastien

    MONOGRAPHIE

    Thematic Origins of Scientific Thought

    • Pages : XVI-382
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    • Ville : Cambridge, Massachusetts
    •  
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 14-11-2015

    Résumé :

     

    MONOGRAPHIE

    Conjectures and refutations. The growth of scientific knowledge. (Essays and lectures)

    • Pages : XIII-412
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    • Ville : London
    •  
    • URL : Lien externe
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 18-11-2015

    ARTICLE

    Science et culture

    • Pages : 273 à 279
    •  
    •  
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 04-01-2011

    ARTICLE

    Popper's Communitarianism

    • Pages : 287 à 303
    •  
    •  
    • DOI : 10.1007/978-1-4020-9338-8_22
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 21-02-2015

    Résumé :

    Anglais

    In this chapter, it is argued that Karl Popper was a communitarian philosopher. This will surprise some readers. Liberals often tout Popper as one of their champions. Indeed, there is no doubt that Popper shared much in common with liberals. However, it will be argued that Popper rejected a central, though perhaps not essential, pillar of liberal theory, namely, individualism. This claim may seem to contradict Popper's professed methodological individualism. Yet this paper argues that Popper was a methodological individualist in name only. In fact, methodological individualism faded from Popper's vocabulary as he moved institutions and situational analysis more firmly to centre-stage. Popper's focus on institutions and situations constitutes what is called his communitarianism. If this interpretation is correct, then theorists in the sociology of scientific knowledge and communitarian epistemology should reconsider their long-standing distrust of Popper's philosophy. Indeed, they may have much to gain by treating Popper as a friend rather than a foe.

     

    ARTICLE

    Epistemic Circles, Common Sense, and Epistemic Virtues

    • Pages : 15 à 24
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    •  
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 24-02-2015

    Résumé :

    Anglais

    This paper deals with the problem of epistemic circularity to which it proposes a solution that is based on an account of common sense inspired by one branch of virtue epistemology. It explains why there is no need to be afraid of the notion of self-confidence in epistemology, and shows that a strong distinction between common knowledge and scientific knowledge may be seen as mistaken. The postulation of a profound division between these two kinds of knowledge has been a French speciality in recent years, inspired by Gaston Bachelard’s notion of an «epistemological break». This distinction is disputable in the epistemological perspective favored by Roger Pouivet.

     

    ARTICLE

    Common knowledge and scientific knowledge : difference and interdependence

    • Pages : 117 à 126
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    •  
    •  
    • Date de création : 04-01-2011
    • Dernière mise à jour : 24-02-2015

    Résumé :

    Anglais

    There is a dynamic interdependence between those two kinds of human knowledge : common knowledge and scientific knowledge. First, scientific knowledge is dependent on common knowledge, which is its source and support. Second, scientific knowledge is more effective and reliable and in this limited sense superior to common knowledge. Scientific knowledge provides intellectual enrichment and leads to technological advances. Third, applied and popularized scientific knowledge is taught at schools and partly incorporated into common and technical knowledge (development). But, fourth, common knowledge is the ground to supervise the consequences of science to avoid adverse effects like environmental degradation. Common knowledge is usually the ground for our activities, so it also supervise scientific practices.

     

    MONOGRAPHIE

    Pour une éthique de la connaissance

    Textes choisis et présentés par Bernardino Fantini

    • Pages : [4]-169
    • Collection : Histoire des sciences
    • Nombre de volumes : 1
    •  
    • Support : Document imprimé
    • Edition : Original
    • Ville : Paris
    •  
    • ISBN : 2-7071-1763-3
    •  
    • Date de création : 18-01-2011
    • Dernière mise à jour : 07-12-2011

    Résumé :

    Français

    Cet ouvrage rassemble sept textes, inédits en français ou devenus difficiles à trouver, qui résument pour les scientifiques comme pour le public peu au fait de la biologie les travaux théoriques de Jacques Monod, ainsi que sa réflexion éthique. Cet ensemble original complète et développe de nombreux propos énoncés dans son précédent ouvrage, Le Hasard et la nécessité. Essai sur la philosophie naturelle de la biologie moderne (Paris : Éditions du Seuil, 1970). Il permettra à chacun de se familiariser avec des recherches qui ont profondément transformé la médecine et la biologie modernes. Ces essais permettent de comprendre la place essentielle de la recherche scientifique dans le dynamisme d’une société et dans le processus universel de la connaissance du monde vivant. – 1. «Information, induction, répression dans la biosynthèse d’un enzyme». Xe Colloque de la Société pour la chimie physiobiologique. Mosbach (République fédérale d’Allemagne), 9-12 avril 1959 ; – 2. «Sur le mode d’action des gènes et leur régulation». Communication présentée à la Semaine d’études sur le problème des macromolécules d’intérêt biologique de l’Académie pontificale des sciences, en 1962 ; – 3. «Remarques conclusives du colloque Basic Problems in Neoplastic Disease». Extrait des Actes du Symposium of Basic Problems in Neoplastic Disease, publiés sous la direction d’Alfred Gellhorn et E. Hirschberg. New York : Columbia University Press, 1962. Traduit de l’anglais par Marie-Brigitte Foster ; – 4. «De l’adaptation enzymatique aux transitions allostériques». Conférence Nobel, prononcée le 11 décembre 1965. © Fondation Nobel, 1966 ; – 5. «Symétrie et fonction dans les systèmes biologiques». Conférence lors des Rencontres Nobel 11 (Symmetry and Function of Biological Systems at the Macromolecular Level). © Fondation Nobel, 1969. Traduit de l’anglais par Marie-Brigitte Foster ; – 6. «La science et ses valeurs». Conférence lors des Rencontres Nobel 14 (The Place of Value in a World of Facts). © Fondation Nobel, 1970. Traduit de l’anglais par Marie-Brigitte Foster ; – 7. «De la biologie moléculaire à l’éthique de la connaissance». Leçon inaugurale prononcée le vendredi 3 novembre 1967 au Collège de France.

     

    MONOGRAPHIE

    An enquiry concerning the principles of natural knowledge

    • Pages : XII-200
    •  
    • Support : Print
    • Edition : Original
    • Ville : Cambridge
    •  
    • URL : Lien externe
    •  
    • Date de création : 13-03-2012
    • Dernière mise à jour : 13-03-2012

    Résumé :

    Anglais

    «There are three main streams of thought which are relevant to the theme of this enquiry; they may, with sufficient accuracy, be termed the scientific, the mathematical, and the philosophical movements. Modern speculative physics with its revolutionary theories concerning the natures of matter and of electricity has made urgent the question, What are the ultimate data of science? It is in accordance with the nature of things that mankind should find itself acting and should then proceed to discuss the rationale of its activities. Thus the creation of science precedes the analysis of its data and can even be accompanied by the acceptance of faulty analyses, though such errors end by warping scientific imagination» (p. V). – Alfred North Whitehead (1861–1947) was a prominent English mathematician and philosopher who co-authored the highly influential Principia Mathematica with Bertrand Russell. Considered the "high water mark of his philosophical achievement", Whitehead's book is a rigorous inquiry into the data of science. An Enquiry Concerning the Principles of Natural Knowledge ranks among Whitehead's most important works; forming a perspective on scientific observation that incorporated a complex view of experience, rather than prioritising the position of 'pure' sense data. Alongside companion volumes The Concept of Nature (1920) and The Principle of Relativity (1922), it created a framework for Whitehead's later metaphysical speculations. This is an important book that will be of value to anyone with an interest in the relationship between science and philosophy. – Contents : – Part I. The Traditions of Science: – 1. Meaning; – 2. The foundations of dynamical physics; – 3. Scientific relativity; – 4. Congruence; – Part II. The Data of Science: – 5. The natural elements; – 6. Events; – 7. Objects; – Part III. The Method of Extensive Abstraction: – 8. Principles of the method of extensive abstraction; – 9. Durations, moments and time-systems; – 10. Finite abstractive elements; – 11. Points and straight lines; – 12. Normality and congruence; – 13. Motion; Part IV. The Theory of Objects: – 14. The location of objects; – 15. Material objects; – 16. Causal components; 17. Figures; – 18. Rhythms. – Notes.

     
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